Dry Needling

Heeft u regelmatig last van pijnlijke of stijve spieren? Dan kan Dry Needling een effectieve manier zijn om snel verlichting van klachten te ervaren. Dit merk je al na een paar minuten tijdens de eerste behandeling. Ook bij verkorte spieren en spieren die slecht herstellen na een ongeval of operatie, wordt dry needling succesvol als pijnverlichting toegepast.

Stel hier uw vraag

Wat is dry needling?

Dry needling, soms ook intramuscular stimulation (IMS), is een behandelmethode waarbij met een naald in verdikkingen van een spier wordt geprikt. Het is een belangrijk onderdeel van fysiotherapie en een behandelmethode voor snelle pijnverlichting. De behandeling wordt onder andere toegepast voor de behandeling van een myofasciaal pijnsyndroom, stijfheid en pijn in de spieren.

Dry Neelding is heel effectie wanneer:

• Pijn in een spier hebt
    • Je minder goed kan bewegen
    • Je minder kracht in je spieren ervaart
    • Pijnklachten ervaart en anders beweegt om die pijn te voorkomen
    • Tintelingen hebt in je armen of benen
    Dry Needling
    Dry-Needling-Evolution-Fysiotherapie

Prikjes met een dunne naald

Tijdens de behandeling wordt de spier geprikkeld met een dunne naald. Deze naald is zo dun dat men nagenoeg niet voelt dat de naald in de spier gaat. Wanneer de naald in de spier zit wordt deze heen en weer gehaald totdat het lichaam reageert door reflexmatige verkramping van de spier; dit wordt een Local twitch respons genoemd.

Dit is goed en dit is waar we naar op zoek zijn. De bedoeling is dat naderhand de spier loslaat en helemaal ontspant. Meestal voelt u deze ontspanning meteen, maar deze kan ook iets later optreden.

Prikjes met een dunne naald

Dry-Needling-Evolution-Fysiotherapie

Ontspannen spieren

Na een behandeling ontspannen de spieren, omdat deze niet meer in een verkorte status verkeren. De doorbloeding neemt en hierdoor kan de bewegelijkheid in de aanliggende gewrichten verbeteren. De pijn neemt af en de spier en gewrichtsfunctie neemt toe.

Dry Needling is geen acupunctuur

Dry needling is geen acupunctuur en heeft in tegenstelling tot acupunctuur geen energetisch kader en er wordt geen gebruik gemaakt van meridianen om de aanprikpunten te bepalen.

Dry Needling is geen kwakzalverij

Dry needling is geen kwakzalverij en geeft direct een meetbaar resultaat. Het neemt echter niet het onderliggende probleem weg. Daarom gaat onze fysiotherapeut ook met jou op zoek naar de oorzaak dat je deze stijve spieren en knopen hebt. Zo zorgen wij ervoor dat u ook op langer termijn baat blijft houden van onze behandeling.